Frederiksø 2 • DK-5700 Svendborg • +45 30 624 623

Adresse Telefon Email Facebook Login
topimg.jpg
topimg2.jpg

Effektliste

Effektliste

Tilbage til liste

1108 - Finn-jolle D8
Placering:Museumshallen
Giver:Claus Westh-Henrichsen, Gilleleje
Bygget:1952
Værft:Børge Børresen, Vejle
Konstruktør:Richard Sarby, Sverige 1951
Længde:4,50 m
Breddde:1,51 m
Dybgang:0,15m - 0,90 m sværd
Deplacement:155 kg
Sejlareal:10 m²
   

Klik på billedet for at se fuld størrelse.

Randi og Claus Westh-Henrichsen overdrager Finn-jolle D8 til museet.
Foto: Bent Lyman

Beskrivelse:

Finn-jolle D 8 til
Danmarks Museum for Lystsejlads

 

af Bent Lyman

 

    Ved en hyggelig sammenkomst den 28. august på Danmarks Museum for Lystsejlads overrakte Claus Westh-Henrichsen og fru Randi museet et meget smukt eksemplar af Finn-jollen D 8 i original stand, som Claus har været den lykkelige ejer af i 31 år siden 1977.
    Til jollen medfulgte et fint, næsten ubrugt sejl i ægyptisk bomuld samt en jolletrailer, som museet også kan bruge til transport af andre joller.
Det var en smuk gave, som Claus overrakte, og så medfulgte der tilmed et beløb på 50.000 kroner til museets altid slunkne kasse.
    Jørgen Herlevsen takkede Claus på fondsbestyrelsens vegne, da formanden, Niels Lensbaron Iuel-Brockdorff, var syg.
    Finn D 8’s historie, før Claus købte den i 1977, kendes ikke præcist, men den er bygget af Børge Børresen i Vejle.
I Danmark lancerede Paul Elvstrøm Finn-jollen i 1951 med sin ”Bess II” D 6, og det var reelt den første Finn-jolle, for KDY havde sat sig på de fem første numre, og KDY's juniorer fik senere stillet fem Finn-joller til disposition af ”Piraterne”.
    ”Bess II” blev i øvrigt bygget af Åge Birch og Børge Quorning, som var lærlinge hos Børresen i den periode.
    Om museets Finn-jolle D 8 er fra 1951 eller 1952 henstår lidt i det uvisse.

Finnjollens historie kort
    Finlands Sejlerforbund udskrev i 1948 en tegnekonkurrence om forslag til olympiade-jolle 1952.
Der kom 26 forslag, hvor ingen umiddelbart kunne vælges, da det var nødvendigt med mange tilpasninger især i riggen, men én jolle, ”Pricken”, tegnet af Harry Karlsson, vandt.
I 1949 indsendte kano- og jollesejleren, svenskeren Rickard Sarby et amatørprojekt, der var helt enkelt, og riggen var en revolution i jollesporten, så det måtte afprøves.
    Finnjollen er 4,50 m lang, 1,51 m bred, maks. dybgang 0,90 m, mastehøjde 7,10 m, min. vægt 140 kg og storsejl 10  m².
    Masten kunne dreje i mastefoden og var fikseret i dækket. Der var lavet en udskæring i masten, hvor den flade bom kunne anbringes. Derved var bommen fikseret, og man skulle ikke have beslag og kickinstrap for at holde bommen vand­ret. Som noget nyt var storsejlsfaldet ført ned indvendigt i den byggede mast, som var ustaget.
    Richard kaldte sin jolle for ”Fin”, og den var ”Pricken” overlegen på krydset, mens de to joller var ens på rumskødssejlads.
    Komitéen valgte efter en række prøvesejladser i 1950 ud for Helsingfors Richards jolle til olympiade-jolle i 1952, hvor Børge Børresen fik til opgave at bygge 35 Finn-joller til deltagerne samt seks til træning for de finske jollesejlere.
Navnet Finn med dobbelt n var for at fremhæve det initiativ, den finske komité havde taget til en olympiade-jolle.
    Der blev afholdt et Finn-jolle Nordisk Mesterskab i 1951, og her blev Paul Elvstrøm slået af konstruktøren Rickard Sarby, der løb med guldmedaljen.
    Som bekendt vandt Paul Elvstrøm OL guldmedalje i Helsingfors i 1952 med englænderen Curery på 2. pladsen, mens konstruktøren Rickard Sarby, Sverige fik bronze, hvorved Elvstrøm fik revanche for nederlaget i Nordisk Mesterskab året før!
    Finn-jollen har siden gennemgået en stor udvikling, hvor byggemåden hurtigt ændredes til cold moulded trækonstruktion og senest glasfiber engang i 60’erne. Træmasten blev ændret til aluminium og nu til kulfiber.
    Danske sejlere har fejret mange triumfer i Finn-jollen:
Paul Elvstrøm, OL guld i 1952, 56 og 60 samt VM guld i 1958 og 59.
Lasse Hjortnæs, VM guld 1982, 84 og 85 samt EM guld 1981, 82 og 85.
Stig Westergaard, VM guld i 1986 og 89 samt EM guld i 1990 og 93.
Jonas Høgh-Christensen, VM guld i 2006.

    I midten af 60’erne var der megen debat om, hvorvidt Finn-jollen skulle fortsætte som OL-jolle, og Peter Milne havde et langt indlæg i Yachts and Yachting som fortaler for Finn-jollen som fremtidig OL-jolle. Han skrev bl.a.
    -Finn-jollen er ikke fuldkommen - hvad dette så end måtte betyde - men den er en udmærket og velprøvet singlehander, og til olympisk konkurrence rager den for øjeblikket højt op over alle, der aspirerer til at arve dens trone. Når tiden er inde til at skifte, må Finn-jollens afløser i sandhed være en overordentlig god båd.
Den dag vil komme, hvor tiden er moden til, at Finn-jollen skal ud af olympiaden som enmands­jolle. Når dette sker, vil der både lyde bifald og fy-råb. Disse sidste vil komme fra fanatikere, der aldrig kan se skoven for bare træer, og som elsker institutioner.
    Den tid er endnu ikke oprundet.


Danmarks Museum for Lystsejlads • Frederiksø 2 • DK-5700 Svendborg • +45 30 624 623

Adresse Telefon Email Facebook