Frederiksø 2 • DK-5700 Svendborg • +45 30 624 623

Adresse Telefon Email Facebook Login
topimg.jpg
topimg2.jpg

Effektliste

Effektliste

Tilbage til liste

1014 - BB-jolle
Placering:Museumshallen
Giver:Assens Sejlklub
Bygget:1958
Konstruktør:Børge Børresen
Længde:4,50 m
Breddde:1,60 m
Dybgang:1,20 m
Deplacement:130 kg
Sejlareal:9 m²
   

Klik på billedet for at se fuld størrelse.

Byggetegning af BB-jollen.
Tegning: Børge Børresen

Beskrivelse:

BB-jolle. Enmandsjolle (1014)

 

af Bent Lyman

Kilde: Hvide  sejl og Danske Lystbåde

 

Konstruktør: Børge Børresen, Vejle 1955

Anerkendt af Dansk Sejlunion i 1956 som enmands kapsejladsjolle.

Museets jolle er fra 1958.

 

Længde overalt: 4,50 m

Længde i vandlinie: 4,14 m

Bredde: 1,60 m

Dybgående uden sværd: 0,20 m

Dybgående med sværd: 1,20 m

Vægt sejlklar uden sejl min: 130 kg

Sejlareal: 9 m²

 

Klædning: 6 mm vandfast mahogni-krydsfiner, fem lag.

Dæk: 5 mm vandfast krydsfiner fyr med øverste lag i mahogni.

Knækspant.

Byggebestemmelser: Dansk Sejlunion.

Klassemærke: BB over jollens registreringsnummer i sejlet.

Opdriftsmiddel: Polystryl for og agter.

Bordfyldt skal jollen bekvemt bære én mand.

Første officielle danmarksmesterskab 1959.

Antal BB-joller 1. januar 1963: 200

 

    I begyndelsen af 1950'erne drøftede man inden for jollesejlernes kredse at skabe en en-mandsjolle, der var rummelig og velegnet til kapsejlads og weekendture i beskyttet farvand. Jollen skulle være nem at bygge for amatører samt let at transportere på trailer eller på bilens tag.

    På sejlerdagen i 1955 præsenteredes den første BB-jolle. Den var tegnet og bygget af den kendte bådebygger og dragesejler, Børge Børresen, Vejle.

    Der blev nedsat et udvalg til bedømmelse. Her var Paul Elvstrøm en af medlemmerne.

Efter en række sejladser ud for Hellerup foreslog udvalget visse ændringer. En måned senere foreviste Børge Børresen jollen i Hvidovre. Den levede nu op til udvalgets ønsker og blev anerkendt af DS i foråret 1956, hvorefter et omfattende amatørbyggeri gik i gang.

    BB-jollen var oprindeligt tegnet med to sejl, storsejl og fok, men på foranledning af Paul Elvstrøm blev jollen kun forsynet med ét sejl, selv om det i sejlerkredse den gang mentes, at joller var hurtigere med to sejl.

    Der blev oprettet aftenskolehold i samarbejde med lokale sejlklubber. Der blev i starten bygget 15 joller i Horsens, 7 i Nykøbing Sjælland, 12 i Dragør, 7 i Sønderborg og 2 i Kolding.

    Kolding Sejlklub arrangerede det første uofficielle danmarksmesterskab i 1958, hvor 20 joller deltog. N.P. Nielsen fra Frederiksværk blev den første danmarksmester. N.P. Nielsen vandt også DM i 1960 og 1963.

    Ved det første officielle DM i 1959 vandt C.V. Berntsen, Juelsminde.

 

    Ifølge Børge Børresen var BB-jollen tegnet til de lidt ældre sejlere, der ikke var atleter. Det var en fin søbåd, robust, rummelig og tør samt let at sejle. Den kunne også benyttes til weekendsejladser og forenede dermed kapsejladsens spænding med lejrlivet.

 

    Da OK-jollen dukkede op, se nr. 1030, tiltrak den især de unge sejlere, og BB-jollen blev ikke så udbredt som forventet.



Danmarks Museum for Lystsejlads • Frederiksø 2 • DK-5700 Svendborg • +45 30 624 623

Adresse Telefon Email Facebook

Uptime-IT © Copyright 2016