Frederiksø 16F • DK-5700 Svendborg • +45 61 46 25 40

Adresse Telefon Email Facebook Login
topimg.jpg
topimg2.jpg

Effektliste

Effektliste

Tilbage til liste

8008 - Folkebåden "Jester" og "Blondie" Hasler
Placering:IT arkiv
Tilgået:2011-04-28
Bygget:
Udgivet:
 

Klik på billedet for at se fuld størrelse.

Folkebåden "Jester" lige før den første transantlantiske kapsejlads i 1960.
Hasler byggede båden med lukket cockpit og junkrig til solosejlads. "Jester" var også udstyret med Haslers vindstyrer.
Foto: NN

Beskrivelse:

Folkebåden ”Jester” og ”Blondie” Hasler

 

Af Bent Lyman

Kilde: Wikipedia, Ewen Southby-Tailyour, Loyd Foster m.fl.

 

”Jester”, en meget specialbygget Folkebåd, er formentlig verdens mest berømte Folkebåd.

 

    ”Blondie” Hasler, hvis fulde navn var Herbert George Hasler, fik bygget Folkebåden ”Jester” nogle år forud for det første trans-atlantiske race, Observer Singlehand-Trans Atlantic Race (OSTAR) fra Plymouth til New York i 1960. Standart skroget blev udstyret med et fuldstændigt lukket dæk med to cirkulære luger i kahytsruffet i stedet for et konventionelt cockpit.

    Blondie Hasler brugte ”Jester” som et flydende laboratorium for et udvikle sit selvstyresystem, samt til at eksperimentere med en kinesisk junk-rig for at undgå fysisk anstrengelse og potentielt farligt dæksarbejde, som der normalt kræves for at håndtere en konventionel rig som solosejler.

    Denne junk-rig gav mulighed for, at alle sejljusteringer kunne ske i sikkerhed i det centrale kontrolrum og agterlugen. Hasler påstod, at han kunne sejle ”Jester” over Atlanten uden at forlade kahytten. Den påstand er siden blevet bevist mange gange.

 

    Blondie Hasler fostrede en blændende sejlsportsmæssig ide. Han ville arrangere en solokapsejlads på kryds over Atlanterhavet mellem England og New York. Det lykkedes hurtigt Blondie Hasler at få avisen Observer til at sponsorere kapsejladsen, men han havde større problemer med at få en sejlklub til at forestå det praktiske omkring organisationen af kapsejladsen.

    Blondie Hasler fik Royal Western Yacht Club i Plymouth til at arrangere kapsejladsen, som foregik første gang i 1960. Tiden skulle vise, at den solokapsejlads skulle blive en af verdens mest populære, og den sejles stadig hvert fjerde år, og sejladsen har fostret nogle af verdens største kapsejladsikoner, ligesom der er udviklet utallige hjælpemidler til sejlads til gavn for både solosejlere og kapsejlads- og familiesejlere.

 

    Blondie Hasler og ”Jester” gennemførte den første OSTAR i 1960 på 48 ½ døgn og blev nummer to. Første båd var den dobbelt så store ”Gipsy Moth”, sejlet af den senere legende, Sir Francis Chichester på 40 ¼ døgn. I alt startede fem solosejlere på den første OSTAR.

    Blondie Hasler og ”Jester” gennemførte også 1964 OSTAR som femte båd på 37 dage 22 timer. Da Hasler, der var ved at blive desillusioneret over, hvad han opfattede som løbets kommercialisering og den stigende størrelse, kompleksitet og omkostninger i lystbåde som følge af sponsorering, vendte tilbage til England, solgte han ”Jester” til Mike Richey. Richey fortsatte med at sejle kapsejlads med ”Jester”, indtil hun blev tabt i en atlantisk storm i løbet af 1988 OSTAR.

 

    Hasler er anerkendt som en af pionererne i solosejlads på grund af hans opfindelse af den første konkrete vinddrevne selvstændige styremaskine for lystbåde, et såkaldt vindror.

    Dette vindror gjorde det muligt for sejleren at holde en konstant kurs i forhold til vinklen af den givne vind.

Det styrede automatisk båden med den samme vinkel til vinden.

Det betød, at solosejleren ikke længere skulle styre hele tiden, men kunne udføre andre aktiviteter såsom navigation, madlavning, reparationer og sejljustering. Og ikke mindst vigtigt – solosejleren kunne sove i forventning til, at båden holdt kursen.

    Haslers selvstyrer/vindror består af en vindfane fastgjort til agterstævnen på båden, som er forbundet til roret via et system af reb, trisser og servoer.

Hvis vinden skifter retning, skal selvstyreren justeres for at opretholde en konstant kompasretning.

    I de seneste årtier er elektroniske styreanlæg, der kan følge en kompasretning, vokset i popularitet, men det kræver en konstant elektrisk strøm, og mange langturssejlere satser fortsat på vinddrevne styresystemer baseret på Haslers udviklingsarbejde.

 

Blondie Hasler (27 Februar 1914 - 5. maj 1987)

    Oberstløjtnant Herbert George ”Blondie” Hasler, DSO, OBE var en fremtrædende Royal Marine officer i 2. Verdenskrig. Han var ansvarlig for mange af de begreber, der i sidste ende førte til efterkrigstidens dannelsen af Special Boat Service.

    I 1940 tjente Hasler som flåde/land officer i Scapa Flow på Orkney Øerne. Han blev derefter sendt til Narvik til støtte for den franske fremmedlegion i den norske kampagne. Han blev hædret/udnævnt til Officer of the Order of the British Empire, medaljen OBE, og tildelt den franske Croix de guerre.

    I en alder af 28 år i 1942 planlagde og gennemførte Hasler ”Operation Frankton”, som han efterfølgende blev tildelt Distinguished Service Order, DSO, for.

Operation Frankton var et commandoraid, som bestod i, at en lille gruppe specielt udvalgte Royal Marine i fem kanoer om natten d. 7. december 1942  padlede ind i den tysk okkuperede havn Bordeaux via floden Gironde.

Her anbragte de miner på de dokkede tyske flådefragtskibe, som blev detoneret.

Der deltog 10 mand i de fem kanoer. Kun to overlevede, Hasler og hans makker i kanoen ”Sparks”. De undslap tyskerne over land til Spanien.

    Winston Churchill mente, at den sabotage afkortede 2. Verdenskrig med seks måneder.

Admiral Louis Mountbatten, chef for ”Combined Operations” gav udtryk for, at operationen var: The most courageous and imaginative of all the raids ever carried out by the men of Combined Operations.

    Hasler blev også anbefalet til den højeste udmærkelse, Victoria Cross , men var ikke berettiget, fordi hans handlinger ikke var ”i direkte kontakt med fjenden”, som kræves for den udmærkelse.

Hasler var det, man i dag vil kalde en jægersoldat.

 

Efter krigen blev Blondie Hasler som ovenfor skrevet en bemærkelsesværdig sejlsportsmand, der især har bidraget til udviklingen i single-handed sejlads.


Danmarks Museum for Lystsejlads • Frederiksø 16F • DK-5700 Svendborg • +45 61 46 25 40

Adresse Telefon Email Facebook