Frederiksø 16F • DK-5700 Svendborg • +45 61 46 25 40
Se kolonnen til højre
SØLØVEN står foran museet som blikfang i december måned. Vi har monteret julelys i hele riggen så hun lyser flot i mørket.
Inden jul kommer SØLØVEN ind på arbejdsdækket hvor der venter alm. vinterarbejde og forårsklargøring.
Efter gennemgang af båden I efteråret 2015 stod det klart at GLORY, som M.S.J. Hansen selv sejlede, skulle have nye kølbolte. Da vi stod overfor flytningn besluttede vi sætte GLORY ind på det nye arbejdsdæk og vente med arbejdet til denne vinter. Som så mange andre restaureringer så griber arbejdet om sig. Da vi fik hul kunne vi se at flere bolte var gennemtærrede og kølen var dårlig. GLORY skal have ny køl og have skiftet 2/3 af agterstævnen. De 2-3 nederste bord skal skiftes så vi kan komme til bundstokkene. Kølen er afmonteret og båden hænger nu i stævnene i en fornuftig arbejdshøjde.
Du kan følge arbejdet som vi forventer er færdigt i foråret 2018.
PEDER MOST er nok Danmarks nyeste Aalborgjolle. Jollen blev bygget hos Maritimt Center og søsat i 2007. Vi har overtaget jollen fra Svendborg Musuem og har indgået en brugsaftale med Maritimt Center Danmark så centeret fortsat kan benytte jollen ved forskellige maritime event. Som en del af den oprindelige aftale udlåner vi jollen til søspejderne hver sommer.
Den kommende vinter venter der almindeligt klargøring.
Vores flotte LA-Krydser står i museet og fylder godt op på arbejdsdækket. Der er planlagt lakarbejde i cockpittet men ellers venter der almindeligt vinter- og forårsarbejde.
I det seneste årsskrift kan man læse en lille artikel om vores nye Knarr. Båden er i meget fin stand men det oprindelige lærredsdæk har givet op - det er der nu ikke noget at sige til og det er imponerende at det har holdt i næsten 50 år.
Lærredsdækket er taget af og vi er pt. i gang med at skifte nogle plankeender i bagbord side. Det er en større omgang vi er gået i gang med men med 4-5 mand ugentligt skrider arbejdet frem.
Udover arbejdet med dækket er vi gået i gang med et større lakarbejde. Vi fjerner den 2-komponete lak udvendig og bygger lakken op fra bunden igen.
Vores lille motorchalup har gennemgået en forvandling siden vi i sin tid fik den. Efter et par sæsoner i vandet stod det klart at der skulle ske noget drastisk med båden hvis den fortsat skulle sejle. Vi har renoveret motoren, skiftet en del af klædningen, skandæk og meget mere. Lige nu venter der lidt mere arbejde på bunden og så er der en del malearbejde indvendig. Udvendigt er lakken og malingen ved at være bygget op og der venter lidt slibe og lakarbejde i foråret..
I 2017 fylder den nordiske folkebåd 75 år. Fødselsdagen markerer vi selvfølgelig i museet og GILL skal have en hædersplads. Sammen med TIBBE, F D541 danner GILL rammen om museets særudstilling i 2017. Vi planlægger en foto-kunst-udstilling sammen med den tyske fotograf Michael Müller. GILL er flyttet fra arbejdsdækket til midten af museet og der venter en del male- og lakarbejde inden udstillingen åbner næste sommer. I vinteren 2017/2018 skal GILL have skiftet 2-3 planker inden hun igen kan sejle.
Museet flagskib 7mR RUNA fra 1910 er forhalet til Skovshoved hvor hun i sin tid blev bygget.
En gruppe af museets medlemmer tager sig kærligt af RUNA og sejler med hende på Øresund.
Flottere ambasadør for museet findes ikke.
Du kan læse meget mere om RUNA og RUNA Centeret her.
Tak til SIF Gruppen i Søborg som sponserer RUNA.
I det seneste årsskrift har Peter Nielsen skrevet en artikel om hvad der er sket med RUNA sinden hun blev udstatioenret i Skovshoved. Du kan læse artiklen her.
Museets flagskib, 7mR RUNA af 1910.
Danmarks Museum for Lystsejlads • Frederiksø 16F • DK-5700 Svendborg • +45 61 46 25 40