Frederiksø 2 • DK-5700 Svendborg • +45 30 624 623

Adresse Telefon Email Facebook Login
topimg.jpg
topimg2.jpg

Effektliste

Effektliste

Tilbage til liste

1057 - "Leise" Starbåd 3261
Placering:Ekstern depot
Giver:Morten Lindstrøm, Ry
Bygget:1952
Konstruktør:Francis Sweisguth
Længde:6,91 m
Breddde:1,73 m
Dybgang:1,01 m
Deplacement:680 kg
Sejlareal:25-27 m²
 

Klik på billedet for at se fuld størrelse.

Den oprindelige rigtegning af Starbåden med gaffelrig.
Tegning: F. Sweisguth

Beskrivelse:

"Leise" Starbåd nr. 3261 bygget 1952

 

Starbåd er konstrueret i 1911

Konstruktør: Francis Sweisguth, USA (1882-1970)

 

af Bent Lyman

 

Besætning: 2 mand

Længde: 6,91 m

Længde (vandlinie): 4,71 m

Bredde: 1,73 m

Dybgang: 1,01 m

Mastehøjde: 10,00 m

Vægt (sejlklar): 680 kg

Storsejl: 20,5 m²

Fok: 7,5 m²

 

    Starbåden blev tegnet i 1911 af Francis Sweisguth, ansat hos William Gardner, og de første 22 både blev bygget af bådebyggeren Ike Smith i Port Washington, New York.

Siden er over 8.200 både blevet bygget over hele verden.

 

    Starbåden, som er en knækspantskonstruktion, var oprindeligt rigget med gaffelrig.

I løbet af 1920’erne blev man klar over, at riggen skulle moderniseres.

I 1922 fås Starbåden både med gaffelrig og marconirig (også kaldet bermudarig).

I april 1929 var der en artikel i magasinet ”Starligts”, der hed: “Modernizing Star Rig under consideration”.

I november 1929 i samme magasin kunne man læse: “Modern Rig Adopted for 1930”.

Med stemmerne 434 mod 66 blev den nye rig besluttet, og komiteen havde bedt Francis Sweisguth, nu 20 år efter han havde konstrueret ”The Big Bug”, om at være leder af ”the Technical Advisory Committee”, en position han bestred frem til 1933.

 

    Der gives forskellige oplysninger om Starbådens konstruktør, og ofte ses Georg A. Corry (1863-1943) og William Gardner (1859-1934) som konstruktører.

Historien er imidlertid, at Francis Sweisguth var designer og udvikler af Starbåden i den tid, han var ansat som designer hos William Gardner’s Naval Architect office i New York.

 

    Omkring 1906 bad Georg A. Corry, som var leder af lokale sejlere omkring New York, the Long Island Sound group og Starbådens fader, William Gardner om at konstruere en lille billig knækspantsbåd med køl. De to var personlige venner.

Den første båd, som Gardner præsenterede, blev kaldt ”The Bug”.

 

   Tendensen i båddesign var på den tid, at bådene skulle være meget let bygget, have et lille undervandsskrog, være forsynet med finne og spaderor samt et overdimensioneret sejlareal. Derved fik man ekstremt hurtige levende både, der satte store krav til besætningen.

”The Bug” var designet af Curtis D. Mabry ligeledes ansat hos William Gardner. Den var 17 fod, og kølen vejede kun 150 lbs!

Efter fire års sejlads omkring New York i ”insektet” blev man enige om, at båden var ”for lille, for våd og for ukomfortabel”.

 

    En komite blev udpeget i slutningen af 1910 bestående af George Corry, A.B. Fry, Thornton Smith og William Newman for at finde ud af noget sammen med William Gardner.

Det blev besluttet, at den nyansatte Francis Sweisguth skulle tegne en ny båd, og han skabte altså Starbåden. Francis Sweisguth blev senere selvstændig yachtdesigner i et partnerselskab Ford, Payne and Sweisguth.

    Men der skulle gå nogen tid, før båden fik navnet Star, idet man fra start ville bevare navnet ”The Bug” eller rettere ”Big Bug”.

Til alt held for Starbåden, foreslog Stuyvesant Wainwright fra the American Yacht Club navnet ”Star”- ”as being more appropriate for the new Long Island Sound class”.

 

    Den moderne Starbåd er overrigget med et stort storsejl på en lille rig, hvilket gør den svær at sejle og udsat for havari i hårdt vejr. Den bærer fok og storsejl men ingen spiler i modsætning til de fleste andre kapsejladsbåde. I stedet bruges en stage til at spile fokken ved rumskødssejlads.

De første Starbåde blev bygget af træ, opplanket fra start og siden i vandfast krydsfiner (marine plywood), men siden 1967 bliver de lavet af glasfiber med en rig af aluminium.

 

Den berømte engelske sejlsportsmand og masteproducent Ian Proctor ajourførte Starbåden ved at forsyne den med trapez, spiler, større fok på bekostning af storsejl samt bailere.

 

    Siden 1932 og til nu har Starbåden været en olympisk klasse med undtagelse af 1976, hvor den blev erstattet af Tempest. Der er mange, der beklager, at Starbåden sejler OL sidste gang i England i 2012. Star’en er stemt ud af ISAF i 2016.

    Der sejles dog også VM, EM og DM. Selvom designet ikke er moderne, forbliver klassen populær i dag og er en af verdens største kapsejladsklasser med ca. 2000 kapsejladsaktive både i Nordamerika, Sydamerika, Australien og Europa.

 


Danmarks Museum for Lystsejlads • Frederiksø 2 • DK-5700 Svendborg • +45 30 624 623

Adresse Telefon Email Facebook