4.4 står for 4,4 NL-mål. Båden er konstrueret af E. Bjørn Jensen som en kapsejlads- og dagbåd, hvilket i dag benævnes ”daysailer”.
E. Bjørn Jensen er især kendt for de populære Impala-både.
4.4 sejles med storsejl, fok, genua og spiler. Båden er meget trimfølsom og giver sejlerne optimal sejlglæde.
Båden er med knækspant, og klædning og dæk er af vandfast krydsfiner, plywood. Mast og rundholter er af træ, firkantprofil.
Båden var tænkt som en selvbyggerbåd, og den blev især udbredt i det sydfynske område. Der er bygget ca. 50 stk.
Poul Tom Hansen, Rudkøbing, var bådebyggerlærling i sidste halvdel af tresserne. Han arbejdede bl.a. sammen med Poul Oddersborg, som i fritiden skulle til at bygge en 4.4 meter i træ for nogle bekendte. Poul Tom Hansen gik sammen med en anden bådebyggersvend og aftalte med Poul, at hvis de hjalp ham med at bygge træbåden, måtte de tage en afstøbning af båden med henblik på at støbe skrogene i glasfiber.
Poul Tom Hansen mener, at formen var færdig i 1967 måske 68, hvor de kørte den til Bjerreby på Tåsinge, hvor de lavede et lille 4.4-værft og støbte flere både i glasfiber med glasfiberbelagt plywood-dæk.